February 25, 2012

Mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang?

Ana: "umi,mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang??"

Umi: "dua-dua bukan..plihan hati kita ialah orang yg sayangkan kita kerana ALLAH"

Ana: "tapi umi,mcam mana nak tau orang tu sygkan kita kerana ALLAH??"

Umi: "Yang paling tahu hanya Allah..Kerana hanya Allah mampu membaca
hati hambaNya..Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya
tanpa perlu sengaja ditunjukkan oleh seseorang tu..", umi tersenyum..abah
menjeling..hehe...

Ana: "xfahamlah umi..hehe.."

Umi: "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.. begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan
berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.. Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi..Persoalannya ialah.. Siapakah
jodohnya itu?"

Ana: "hehe.. xtahu umi..ALLAH je yg tau..", malu pulak rasanya..

Umi: "sayang dgar ni umi nk pesan.. Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni.. Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."

Tiba2 je air mata ni mengalir..:'(

Umi: Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya.. Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnya hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya. Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas- batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan. Cuba kakak renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain.. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah.. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah.. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya.

Umi sambung lagi: Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya.. Hanya Allah yang boleh
memegangnya.. Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah.. Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya, rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. umi dah didik anak umi dari belum lahir untuk mencintai Allah.. Sekarang umi serahkan anak2 umi yang umi sayang sangat ni pada ALLAH untuk Dia pelihara..", suara umi sebak...

Ana terus peluk umi..

February 24, 2012

bertudung itu chantek!!!

chantek an lisa???tp....

tp lg manis kai tudung an??


tiz zakian nyh cantek plus+++
tp sygnye..

trlalu syeksi....

an lbh cntik..law sume wu d tutup???
tp.....jgn lak tudung cm dy y kt bwh nyh.....
dlu aq seluuuut gle nan dy...bap sgt la chumel an..cm ct...tp brtudung...tp...
rupe2nye....

   
da rse tutup aurat sanad ke???
beq ta pyh kai tudung la....
aurat prmpuan adlah sluruh bhagian tubuh dy dr hujung rmbut pai ujong kaki...
kcualy..tapak tgn dgn muka aje...
lau stkt top rmbot...beq ta pyh an lau nmpak leher..
tade function...

haaa....cm gnyh an chantek....ayu aje...
n spe kte..brtudung wu ta leh na fasyen???
ta up to date??hah

nyh hana tajima..she gorgeous!!!!
ikon brtudung y gempak!!! i loike!!!..
yuna un leh aje...
najwa un chumel aje...tp law leh..dade wu tutop la...hehh
i loke sanad heliza nyh...
dy nyh da la chantek..sweett....
mate bulat...chantek sanad....
ta pna lak dngr gosip bkn2 sal dy...suke sgt...
walu cne un..dy sntiase ttp aurt dy....
nyh la ikon y plu d cntohi....heh....

wlau cne un pkaian kte...
na up 2 dte sanad ke....aurt tetap kna jge....
lau pmpuan wu trjage aurat dy...
insyaallah..akhlak n maruah dy wu akn trjage jugk...
ingt la...pmpuan y baek wu..pasti akn tutup aurt dy...
tp prmpuan y brtudung wu..ta smstynye baek...





February 23, 2012

dont jugde a book by its cover


Awi nyh twok kot..da la ad stu quiz y poyo..nan 2 test y..nta la..hehe
Act..quiz pg td poyo bap leh lak jwb kuiz kapel..n anto jwpn stu aje..ta pna d wat…
Myb ad la klas len y wt..tp for the first tyme,klas aq wat..hah…
Plak wu..test reg pg td..k la gk..ta sush mne…y bengang gle…test OR..
Da la wat kol 6 pai 8..mgrib wo..mne la otk aq nyh na poses…nan nntok+pnt+sjok!
Alek blik aje..solat sume..n ta taw glen a wtpe…
So..tido la…kol 10 da tido an..wal kot!act..cmlm tdo lmbt…kol 2 lbh kot…wu y nntok aje…


Mse ad jnjln sowank2 na g klas…aq pndang sume owg mse on da way wu…
Byk ragam an mnusia nyh??
Dr mate aq..aq tngok ad pmpuan nyh cntek..dress up dy cntek…luaran dy sume cntek
Ad lak aq tngok..dy pnye dress up..kolot gle
Yela..bju n suo bse aje..ta up 2 date lgsong…
Ad y ta kai tdong..rmbot d grak2 an..mcm iklan syampoo lak..huh
Ad ag y kai tdong labuh..ttp sume aurat dy..(ble la aq na jd cm wu..:p)
Nad y dry reaksi mke..look baek aje…sopan..n sgale bgai la y beq2…
Tp wu sumuenye luaran aje..sme ad cntek ataw ta..sopan atw ta..
Tp pwangai sbenar y kte ta nmpak..kte taw ke???
Ad y kte nmpk sopan je..tp ble at blakang..prangai twok gle kot…
Tp ad gk y ta kai tdong..tp at blakang..dy ta pna wt bnda y bkn2…
Owg jawe kte pe…”DON’T JUGDE A BOOK BY ITS COVER”..hehe…
Ta sume pmpuan kai tdong wu bek…n ta sume pmpuan ta kai tdong wu jaat…
Ble y kai tdong n ttp aurt n jge tngkah laku wu la y byk setan kco..y pgkt sume..general2…
Y ta kai tdong lak..setan cume pgkt hamba2 aje..tp dry dy sndy myb lom ad ksdrn na brubh…
Tp jgn slah aggp lak..
Ta sume pmpuan y kai tdong wu baek..tp sume pmpuan y baek,akn ttp aurt dy… :)






February 22, 2012

PERMINTAAN HATI

 

Terbuai aku hilang terjatuh aku dalam
Keindahan penantian

Terucap keraguan hati yang bimbang
Yang terhalang kepastian cinta

Aku hilang
Aku hilang

Tersabut kabut malam terbiasnya harapan
Yang tersimpan sejuta bertuan
Terasa kerinduan hati yang bimbang
Yang terhempas kepastian cinta

Dengarkanlah permintaan hati yang teraniaya sunyi
Dan berikanlah arti pada hidupku
Yang terhempas yang terlepas
Pelukanmu bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu

Aku hilang
Aku hilang

Tersabut kabut malam terbiasnya harapan
Yang tersimpan sejuta bertuan
Terasa kerinduan hati yang bimbang
Yang terhempas kepastian cinta

Dengarkanlah permintaan hati yang teraniaya sunyi
Dan berikanlah arti pada hidupku
Yang terhempas yang terlepas
Pelukanmu bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu
Bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu

Dengarkanlah permintaan hati yang teraniaya sunyi
Dan berikanlah arti pada hidupku
Yang terhempas yang terlepas
Pelukanmu bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu
Bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu

February 21, 2012

jnjy hnya tggl jnjy..


Soalan aq d tuju at ustaz mse sesi soal jawab….
Soalan: ustaz…kalau seseorng lelaki atau perempuan bercinta..dn berjanji..
                Contoh : saya xakn tinggalkan awk..dan saya akan sayang awk sampai bila2…
                p/s- tp tinggal jugk..
                janji 2 bkn ke wajib d tunaikan?
                Ada sunnah nabi y menjelaskan..orang yang berjanji..tp tidak tepatinya…
                Adalah golongan munafik..
                Berdasarkan penyataan di atas…(ayt ta leh bla…)
                 kalau org berjanjy dlm bercinta tp ta tepatinye..brdose ke??
                Bagaimana cara nak mengatasinya??
<tp ustaz wu ta jwb soklan aq..dy jwb len…dy ta paam kot..sday…>
Lwk an aq nyh tnye soklan cam wu??
Tp kuat n rme gle owg glak dngo ayt aq nyh..part contoh wu kot..
N “brdasarkan penyataan di atas”..mang ta leh bla..haha..Ad2 aje an aq nyh…
Sbnonye mslah aq adlah…aq ad brjanjy dgn sumone..
“syg janjy syg akan tunggu abg..sampai pintu aty abg trbuka alek tok syg….
Mang aq ase aq leh tnggu dy..tp aq ta na ikat aty aq at sape2 ag da…
Aq na tenang n bebas..aq na brubah…aq na lpe sume kngn lme aq….N aq na jd yana y bru…
Tp mslahnye…aq dgr at radio awi wu sal jnjy nyh…
Aq ta na jd golongan munafik…tp aq ta taw..pe jnjy wu..prlu ke aq tepati atw ta??
Ye..aq seorg prmpuan y sush na brjanjy..aq akn brjnjy ble aq ase aq leh wt..
Tp mslahnye..aq ta na ad zina haty da…aq na brsih an aty nyh..
Aq da jaohkn zina mata..zina kaki…tp zina aty aje lum aq jaohkn..
Byk sgt dose aq wt dlu..aq na brubah..
Pe aq prlu wt??aq na lpe an sume kngn lme aq….
Tp aq ta na jd golongan munafik…
ya Allah…berikanlah aq petunjuk mu…..


February 20, 2012

sakitnye.............

nta nape la hty nyh skit sgt..jiwa nyh pedih sgt...
knape aq nyh ta kuat??knape???tlong la hty..tlong la jiwa....kuat lah....
byk lg y prlu d hadapi...
tlong la buang prkare2 y ta prlu at dlm aty wu....
buang lah sgalenye dry ingtn wu...
lpe an dy..lpe an sgale kngn manis dgn dy...
ingt la bnda buruk y d wat at ko.......
jgn trlampau brhrp n dambakn cinta insan y bkn utk ko...
ikhlasknlah hty tok lps an dy dlm dr idop ko...
ikhlaskn lah hty nyh tok tngok dy bhagia...
brsma owg y dy cintai....
jgn lah sskaly ad hasad dengki...
Allah tahu pe y trbaek tok ko...
dy bkn tok ko yana..sbb dy bkn y trbaek tok ko...
bap Allah akn bg y trbaek tok ko...
sabar la hty..tenanglah jiwa....
ya Allah..lupuskanlah dy dry igatan dn jiwa aq...aq mohon pd ko ya Allah...
aq benar2 ta kuat...ya Allah..aq rayu pdMu..............
aq sedia tok lupakan dy ....aq redha..pe un akn jd dlm idop aq....

February 19, 2012

2 hari yg bz...

~>> Cinta bukan milik kita…setiap PERPISAHAN tidak sia-sia, tidak perlu bersedih lama kerana cinta itu MILIK Allah..hari ini Dia tarik rasa cinta dari hati pasangan kamu sehingga tawar hatinya..kerana, mungkin esok atau lusa Dia campakkan rasa cinta yang LEBIH SEGAR dalam hati si dia yang SETEPATNYA untuk kamu..semalam kamu berjalan dengan tidak cermat dan TIDAK BERHATI-HATI..hari ini dan esok, bak kata Saiyidina Umar: 

“..WASPADALAH jangan terpijak atau memijak onak dan duri..”

>>> Jangan kamu kutip lagi serpihan kaca..SABARLAH hingga kau temukan permata…(◕‿◕)

*********************************************************************************************************



pnt tol la awi nyh....pnt smlm un lum hbis ag...tmbah ag awi nyh..huh...
ckunk nyh..da la musim ujan aje...pai aq da dok slesema aje...
act..da 2 awi nyh aq lepak at libry..
sje la na stdy at sne..n un9 la jgk..hehe...
sem nyh lum msok libry kot!!nyh la bwu msok...hah
bkn pe..jaoh kot libry nyh..n ag stu..libry nyh sanad sjok acm la at dlam salji..haha...
aq nyh mang la ta taan sjok..wu la pasai..hehe...
ble kuo dr libry aje..mst selsema...alololo...syiannye dy..hahah..

da letih2 dok trperap dlm air cond wu..na g amek sticker plak...
ikot aty..mls aje taw...
law ta pk sal dok kolej..mmg ta la an aq na g event2 nyh..huh..(niat da slah wu..)
yela..law aq tade byk sticker..t ta dpt kolej...
ta na la dok luo..kos idop tinggi..lg la bhaye lak wu....
dulu saje igt na dok luo..bp bebas..leh kuo n alek ble2 aje...(na date sbnonye..)
niat da ta elok..bap wu la ang clash...hahaha..sengal ko jahhhh....
tp act..kna byk aq sticker anjuran kolej n uitm..law prsatuan wu..ta yah la sanad...
hopely dpt kolej sem dpn!!last sem lorh!!!!hippy..
yela..an rme dak lps spm na msok....
jgn la aq trcmpak!!!amin,,,,,!!!