March 02, 2012

Bila Rasa Lemah Menjelma..



Senario A – Engkau semua jangan buat bising ok ! Aku tengah down ni, nanti aku campak semua barang-barang atas meja ni!

Senario B – Aduuuuh, sedihnya rasa ! Sampai hati dia menolak lamaranku. Aku  tengah down betul ni. Kau pergilah jauh-jauh sebab aku memang perlukan ketenangan sekarang ni.

Senario C – Tak mengapalah, ini urusan peribadi. Aku dah belajar macam nak mati tapi keputusan exam masih tak cukup makan. Biarlah aku menyendiri sebab aku tengah down ni.

Sememangnya rasa lemah atau rasa 'down' atau rasa 'futur' itu kadangkala menyapa diri. Setiap yang bernama insan pasti akan berhadapan dengan ujian di dalam hidupnya. Kadang-kala ujian dan diikuti dengan ujian yang datang bertimpa-timpa yang mungkin menyebabkan kita sukar untuk bangkit kembali.



Setelah ujian datang :

Ujian ini boleh membuatkan kita semakin kuat daripada sebelumnya. Kadang-kala kita boleh pintas bangkit semula ke kekuatan yang sama. Kadang-kala ujian ini boleh membuatkan kita rebah tersungkur. Kadang-kadang dengan satu ujian sahaja kita boleh hilang arah dan boleh membuat keputusan yang luar biasa
Andainya kita bangkit semula, maka syukur kepadaNya kerana kita berjaya melepasi ujian ini dan bakal menyaksikan bahawa kita akan menjadi insan yang lebih tabah dan lebih berjaya di masa depan.
Namun jika gagal bangkit, kita bakal melalui jalan buntu mahupun membuat laluan baru yang penuh berliku dan tidak mustahil ianya mungkin bertentangan dengan arus perjalanan yang pernah kita lalui sebelum ini.




Adakah sinar mentari di hari esok? Bagaimana kita akan menghadapinya?

Kita harus menghadapi setiap ujian yang ditempuhi dengan bersangka baik kepada Allah swt. Sudah pasti di sana ada hikmah dan kebaikan di dalam setiap perkara yang berlaku yang mungkin tidak kita ketahui maksudnya.
Firman Allah swt yang bermaksud :

"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."  [Surah Al-Baqarah, 2: 216]

Seterusnya kita boleh menghadapi ujian ini dengan:

Beristighfar dan berdoa memohon pertolongan daripada Ilahi. Bermuhasabah diri, ujian ini mungkin juga disebabkan kesilapan atau dosa-dosa kita sendiri. Menyuarakan rasa hati kepada ke dua orang tua kita atau 'orang lama' atau tokoh yang kita kenali.
Berbincang dan meluahkan perasaan dengan pendidik atau 'murabbi' kita. Berkongsi permasalahan dengan teman atau kenalan yang rapat. Jangan ikutkan sangat perasaan down dan emosi diri. Menyebukkan diri dengan kegiatan dan aktiviti luar yang sihat




Masih bersedih ?

Ambillah sedikit masa di sebelah keheningan malam untuk bertadabbur dengan ayat-ayat Allah swt sebelum tidur. Bersolat taubat dan menginsafi kesalahan diri. Masuk tidur lebih awal di dalam keadaan berwudhuk. Bangun di awal pagi untuk mendapatkan ketenangan bermunajat kepada Ilahi. Bersolat tahajjud sambil menyatakan rasa atau hasrat hati kepada Ilahi di dalam sujud yang terakhir dengan rasa penuh rendah diri dan berharap kepadaNya.
Ingatlah akan janji Allah swt di dalam al Quran yang bermaksud,

" ... Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar bagiNya, dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu." ( Surah At-Talaq, 65: 2-3)




Masih adakah harapan untuk bangkit kembali?

Bukankah semua ujian ini datangnya dari Allah s.w.t? Ada kemungkinan besar bahawa Allah s.w.t menyimpan sesuatu yang lebih baik untuk kita yang tidak kita ketahui apa yang bakal berlaku selepas ini. Jadi, kepada siapakah lagi yang harus kita harapkan jika tidak dikembalikan kepadaNya kerana Dia adalah yang Maha Berkuasa dan Penyelesai kepada semua masalah serta ujian-ujian kehidupan...

-i luv islam-

 

February 29, 2012

29 februari





pg td dgr sowank brader nyh wat luahan pwasaan..
sal ex awek dy kot...
mnitis air mate aq dgr....

"sy dan kekasih sy kapel dah lme kapel...dn ktowank mang merancang nak kawin..ktowank slalu cite y ktowank na kawen pd tarikh 29/02...tp cme ta tahu aje tahun bila..tp akhirnye..dy tinggalkn sy..dn kawin nan laky laen..pd tarikh 29/02, pd hry nyh...bkn skejap ktowank bsame..dah 10 tahun...wu y wat sy sgt2 trkilan..n sedih sgt..dn dy pulak melangsungkan pernikahan pd tarikh tersebut...sayu rse hty nyh......."

swies sday kot nan laky nyh...
pai aty pmpuan wu...
law na tinggal un..ok fine...
myb tade jodoh an...
tp pai nikah tarikh y dowank idam2 an...sgt kejam...
btol la kte...
law brtahon2 kte kapel un...
law Allah dah tetap an dy bkn jdoh kte..tetap dy bkn jdoh kte....
smuanye d rncang baek oleh Allah...
kte kna redha dgn ktentuanNye...
bg abg brader nyh..sabo k...
myb Allah nk bg brader pmpuan lg baek n molek...
solehah....
jgn wiso k......
ingtlah bhawe Allah ciptaan mahluknya berpasang pasangan....




February 28, 2012

ble owg bodo bunuh diri krane cinta




....
knape la mnusia nyh ad y brfikiran singkat...
blajo tnggi2..brtingkat2 universiti wu..tp akal singkat..
kalah akal semut..hahaha..
ape2 aje la...
aq kdg2 trpk gk la cne ad owg leh bnuh dri nyh..
law aq..kcewa cm na hape un..
taan la pai na bnuh dry la weh..
cuak aje...
ag stu...
mang ta baw syurge skit un la..
ape ag la msuk dlm syurga...
Allah y beri kta nyawa tok idop at dunia nyh..
so..biarlah y sndry y amek nyawe wu dry kte...
kte hanye pnjam dry Allah sgale2 galenye...
tade hak kite yang mutlak..
sumenye hak Allah S.W.T...
pk2 an la ok umat ISLAM....
cehhh..ceramah agama lak at snyh..heh..



aq bkn pe..bg y bunuh dry wu..
pe y kowank dpt??
bkn kowank dpt pe un dr owg y kowank syg wu..
dy dok epi2 at dunia nan psgn dy..skit un ta ingt kowank..
tp kowank??trseksa at kubur wu kna seksa nan malaikat nungkar dan nangkir...
tade function un k...
ad lak y kte.."ble aq mty..bwu aq taw dy syg aq ta..."
tp law dy syg kowank un..kowank da mty..bkn kowank dpt idop nan dy un..gile..
(act..aq un pna pk cm wu dlu..hahah)
tp alhamdulillah la...
stkt nyh...aq kcewa cne un..tade la ta waras...
naseb la ad lg iman at dade nyh...
law ta....
aq taw..Allah syg an aq lg...
sbb wu Dia tnjok sgale2nye at aq..
bap Dia ta na aq mninggal dgn kkufuran..dgn dose dn maksiat y blmbak...
ye mang btol..ble kte d timpa musibah..
kte akn smkin dkt nan Allah....
alhamdulillah....
dn aq hope pd umat ISLAM at luar sne...
sblm na wat ssuatu wu,,pk la gne akal kowank molek2..
ingat Allah...
jgn ikot an aty n pwasaan sand..t bdn kowank y binasa..
ok la...
renung2kan..dn slamat beramal....
assalamualaikum...





February 27, 2012

oh suamy..sweetnye....


ta sume laky at duni nyh sweet cm laky at ats nyh....
so sweet...ble wt bnda2 cm gnyh..
cm na gtaw stu dunia y dy sanad syg istri dy....
btape untongnye kte dpt laky y syg at kte tol2 an??
idaman hty tol la dpt laky cm gnyh...
i sanad2 loike laky y sweet2 cm gnyh...
so..aq taw la dy tol2 syg aq ke ta..heeee...
cbb..mang bkn sng na dpt laky sweet taw...
y snggop wt pe aje tok owg y dy syg..
mcm my mum n my dad....
sanad sweet pai ckunk...
wlau un da 21 thn dowank kwen...
tp aq tngok..cm smlm aje dowank kwen..heeee...
wu la y aq na...
dowank pnye kemanisan brcinta wu ad pai ckunk...
wu la indahnye prcintaan dlm prkahwinan dow...
akn kekal pai ble2...
ta la cm cintan cintun monyet skarang2 nyh...
cinta brtahon2 tp ta kwen jgk...
stia mcm na rak...
syg mcm hape...
jge psgn kte sbaek2 sanad la...
tp law Allah da tetap an dy bkn jdoh kte...tetap bkn jdoh kte...
ad y bwu knl smlm..tp awi nyh dah nikah....
ad jgk y ta pna knal un..then nikah...
tp prkahwinan dy kekal pai ckunk...
sbb ape?sbb Allah dah tetap an..dy adlah jdoh kte...

so...
ta yah la na bcinta cm na rak sanad..
pai abai stdy n fmly...
ta tentu kowank kwen nan dy an??
so..utamaknlah stdy n fmly kowank...
kjar dlu cita2 wu...
da kje..da ad kreta n uma sndry..
law ad jdoh..ta an kemana..
an Allah da cipta an stiap mnusia nyh brpasang pasangan...
jgn wiso...
ad punye jodoh kowank..
cume tnggu mse aje na bjmpe kowank...
ok...bubui~